کد مطلب:1155 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:289

نمازهائی که باید به ترتیب خوانده شود
مسأله 763 ـ انسان باید نماز عصر را بعد از نماز ظهر و نماز عشا را بعد از نماز مغرب بخواند و اگر عمداً نماز عصر را پیش از نماز ظهر و نماز عشا را پیش از نماز مغرب بخواند باطل است.



مسأله 764 ـ اگر به نیت نماز ظهر مشغول نماز شود و در بین نماز یادش بیاید كه نماز ظهر را خوانده است، نمی تواند نیت را به نماز عصر برگرداند، بلكه باید نماز را بشكند و نماز عصر را بخواند، و همینطور است در نماز مغرب و عشا.



مسأله 765 ـ اگر در بین نماز عصر یقین كند كه نماز ظهر را نخوانده است ونیت را به نماز ظهر برگرداند، چنانچه یادش بیاید كه نماز ظهر را خوانده بوده، باید نیت را به نماز عصر برگرداند و در صورتی كه جزئی از نماز را به قصد ظهر آورده باشد باید بعد از تمام كردن دوباره نماز عصر را بخواند و می تواند كه نماز را بشكند و از سر بگیرد.



مسأله 766 ـ اگر در بین نماز عصر شك كند كه نماز ظهر را خوانده یا نه، باید نیت را به نماز ظهر برگرداند و نماز عصر را بعد از آن بجا آورد، ولی اگر وقت به قدری كم است كه بعد از تمام شدن نماز، مغرب می شود باید به نیت نماز عصر، نماز را تمام كند، و در این صورت ترك احتیاط نكند به قضا نمودن نماز ظهر را در خارج وقت.



مسأله 767 ـ اگر در نماز عشا پیش از ركوع ركعت چهارم شك كند كه نماز مغرب را خوانده یا نه، چنانچه وقت به قدری كم است كه بعد از تمام شدن نماز نصف شب می شود، باید به نیت عشا نماز را تمام كند و اگر بیشتر وقت دارد، باید نیت را به نماز مغرب برگرداند و نماز را سه ركعتی تمام كند، بعد نماز عشا را بخواند.



مسأله 768 ـ اگر در نماز عشا بعد از رسیدن به ركوع ركعت چهارم شك كند كه نماز مغرب را خوانده یا نه، باید نماز را تمام كند، بعد نماز مغرب را بخواند.



مسأله 769 ـ اگر انسان نمازی را كه خوانده احتیاطاً دوباره بخواند و در بین نماز یادش بیاید، نمازی را كه باید پیش از آن بخواند نخوانده است، نمی تواند نیت را به آن نماز برگرداند، مثلاً موقعی كه نماز عصر را احتیاطاً می خواند، اگر یادش بیاید نماز ظهر را نخوانده است، نمی تواند نیت را به نماز ظهر برگرداند.



مسأله 770 ـ برگرداندن نیت از نماز قضا به نماز ادا، و از مستحب به نماز واجب جایز نیست.



مسأله 771 ـ اگر وقت نماز ادا وسعت داشته باشد، انسان می تواند در بین نماز نیت را به نماز قضا برگرداند ولی باید برگرداندن نیت، به نماز قضا ممكن باشد مثلاً اگر مشغول نماز ظهر است، در صورتی می تواند نیت را به قضای صبح برگرداند كه داخل ركوع ركعت سوم نشده باشد.